Hieronder vindt u een overzicht van mijn recente en nog komende optredens. Heeft u vragen hierover neem dan contact op. Dat kan door een e-mail te sturen naar annekevan0306@gmail.com.

Ga direct naar:14 december
Muziekclub Delft
17 november
BethelMuziek
Matinee
22 november
OPKG
24 november
Zingende Zaag
29 september
Zingende Zaag: Op vleugels
18 oktober
QM-club Den Haag
26 mei
P. wandeling Edam
7 juni
OPKG
21 juni
Festival Mook
13 april
QM-club Den Haag
14 april
Zingende Zaag

2 maart
Muziekclub Delft
22/23 maart
Mattheus
30 maart
QM-club Den Haag
2 februari
Moordrecht Klassiek
4 februari
Gluren bij de Buren
9 februari
OPKG
20 januari
Muziekclub Delft


Kerstconcert

Datum: dinsdag 17 december – Van 19:00 – 20:45 uur. Toegang gratis
Locatie: Cultuurhuis Garenspinnerij, Turfsingel 34, Gouda.

Zie hier. Tijdens dit concert zal ik twee leerlingen uit de talentenklas begeleiden. Een cello-leerlinge bij het eerste deel (Adagio) uit sonate nr. 5 (RV40) in e-klein van Antonio Vivaldi (1678 – 1741) voor cello en piano, en bij het prachtige Le Cygne (De zwaan) van C. Camille Saint-Saëns (1835 – 1921). Daarnaast begeleid ik een viool-leerling met het elegante Chanson de Matin, opus 15 nr. 2 van Edgar Elgar (1857 – 1934).

Muziekclub Delft

Datum: zaterdag 14 december – Van 14:00 – 16:30 uur. Toegang gratis
Adres: het Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag.


Een middag voor amateurmusici die graag voor publiek willen spelen.

Met celliste Ellen, met wie ik al geruime tijd een duo vorm, ga ik deel 1 (Allegro, ma non tanto) van de derde sonate voor piano en cello, opus 69, van Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) uitvoeren.

Workshop VAKiR

Datum: Zaterdag 30 november – 10:00 – 16:30 uur
Locatie: SKVR (Stichting Kunstzinnige Vorming Rotterdam), Ringdijk 50, Rotterdam

VAKiR Is de Vereniging van Amateur Kamermusici in Rotterdam.
Het is een netwerk met ruim honderd volwassen leden in Rotterdam en omstreken, waaronder strijkers, blazers, zangers, gitaristen en pianisten. De leden spelen in vaste en in wisselende ensembles een breed repertoire van klassiek tot wereldmuziek. De ensembles zijn meestal klein, elke formatie die ‘tussen de schuifdeuren past’ is mogelijk.
VAKiR organiseert workshops voor ensemblespel, geleid door beroepsmusici, en optredens op diverse podia in Rotterdam.
Met Hans (cello) en Erwin (viool) heb ik deelgenomen aan een workshop, bestaande uit twee lesuren met docent afgewisseld met twee zelfstudie uren. Wij namen het Adagio van W. Bargiel (1828-1897), opus 38 (piano en cello), onder handen en vervolgens het Andante uit pianotrio opus 87 van J. Brahms (1833-1897) zodra Erwin zich bij ons had gevoegd. Hierbij hebben we lessen gehad van de bevlogen docente Thea Rosmulder (beroeps klarinettiste). Zij heeft ons een stuk verder gebracht en nieuwe inzichten in de stukken gegeven!

De dag is afgesloten met presentaties van de (meeste) deelnemende ensembles, waaronder ons trio, en ik heb daar mooie uitvoeringen gehoord!

W. B A R G I E L

Informatie over de componist is onder andere op
Wikipedia te lezen. Behalve componist was Bargiel ook dirigent. Interessant is dat, zoals ook in het artikel beschreven, Bargiel een leerling was van Felix Mendelssohn. Mendelssohn had de Matthäus Passion van Johann Sebastian Bach herontdekt en dit werk in 1829 voor het eerst weer in Berlijn op de lessenaars gezet. Bargiel bracht de partituur van de Matthäus uit Duitsland mee naar Rotterdam. Op 22 april 1870 beleefde de Matthäus-Passion in een uitvoering door Toonkunst Rotterdam onder leiding van Woldemar Bargiel zijn Nederlandse première.

Het toeval wil dat ik een jaar geleden met cello een octet van Bargiel heb gespeeld, ook een prachtig werk. Het was voor het eerst dat ik van deze componist hoorde. Hij schreef niet heel veel muziek, maar wat hij schreef was goed doordacht en laat een solide muzikaal vakmanschap zien. Zijn werk werd door tijdgenoten (waaronder Brahms) hoog aangeslagen. Zijn componeerstijl doet denken aan die van zijn zwager Robert Schumann (Bargiel was een halfbroer van Clara Schumann, echtgenote van Robert Schumann).

Zingende Zaag Koffieconcert

Datum: Zondag 24 november – 12:00 uur
Locatie: De Zingende Zaag, Weiland 38, Nieuwerbrug. Toegang gratis.

Trio Martinů (fluit, cello, piano) speelt het trio in g-mineur opus 63 van Carl Maria Von Weber (1786-1826): Allegro moderato, Scherzo, Andante espressivo (Shepherd’s lament, vertaald als herders klaagzang) en Allegro.
Trio Martinů bestaat uit:

Just Coehoorn (fluit en altfluit)
Hans van der Meulen (cello)
Anneke van Rooijen (piano)

Zie ook BethelMuziekMatinee 17 november.

Ook worden andere werken ten gehore gebracht: Hans en Just spelen Villa-Lobos (1887 – 1959) voor fluit en cello, met Eelco speel ik werk voor twee vleugels, en met Hans speel ik een piano-cello duo.

Koffieconcert Zingende Zaag

Open Podium Kamermuziek Gouda

Datum: vrijdagavond 22 november om 20:00 uur
Adres: Cultuurhuis Garenspinnerij, Turfsingel 34, Gouda. Toegang gratis.

Met celliste Ellen, met wie ik al geruime tijd een duo vorm, ga ik deel 1 (Allegro, ma non tanto) van de derde sonate voor piano en cello, opus 69, van Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) uitvoeren.

Tevens zal ik een cello-leerlinge van de Talentenklas van de muziekschool Gouda begeleiden bij het prachtige Le Cygne (De zwaan) van C. Camille Saint-Saëns (1835 – 1921).

BethelMuziekMatinee

Datum: Zondag 17 november – 15:00 uur, inloop vanaf 14:30 uur
Locatie: Buurt-en-kerkhuis Bethel, Thomas Schwenckestraat 30, Den Haag
Toegang: vrijwillige bijdrage wordt op prijs gesteld

Zie ook de website van het buurthuis.

Trio Martinů (fluit, cello, piano) speelt het trio in g-mineur opus 63 van Carl Maria Von Weber (1786-1826): Allegro moderato, Scherzo, Andante espressivo (Shepherd’s lament, vertaald als herders klaagzang) en Allegro.

T R I O van C.M. Von Weber

Carl Maria Von Weber schreef het vierdelige trio voor fluit, cello en piano in 1818/1819 in Dresden en droeg het op aan zijn doktersvriend Philipp Jungh, die fluit speelde. Hij gebruikte daarin een fragment uit een trio dat hij eerder had geschreven en in 1813 met Jungh had gespeeld in een vriendenkring in Praag. Het was een Adagio getiteld Schäfers-Klage (herders klaagzang), geïnspireerd op een gelijknamig gedicht van Goethe en speciaal geschreven voor het herdersinstrument, de fluit. Dit klaagzang van de herder was de kiemcel voor het latere vierdelige trio.

Voor het Adagio gebruikte Weber een volksmelodie welke in Duitsland circuleerde met een grote verscheidenheid aan teksten en dat door Clemens Brentano was opgenomen in Des Knaben Wunderhorn. De dichter Goethe schreef op de melodie van het volkslied een nieuwe tekst: zijn gedicht Schäfers Klagelied, over een verliefde herder. Daarmee is dit volkslied een Schäfers Klage (of Lament) geworden.

Von Weber leerde de melodie met Goethe’s nieuwe tekst in 1813 in Praag kennen via de Weimar-acteur Wilhelm Ehlers. Hij was blijkbaar zo onder de indruk van de interpretatie ervan dat hij meteen de melodie van het lied gebruikte in een Adagio voor fluit, cello (of altviool) en piano. Hier heeft Webers eigen liefdesklaagzang over de tijdelijk verstoorde relatie met zijn toekomstige vrouw Caroline Brand zeker ook aan bijgedragen. In het Adagio vermengen zich op typisch romantische wijze het liefdesverlangen, de schoonheid van het volkslied en de Goethe-cultus. Pas met de drie delen die daarna in Dresden erbij zijn gecomponeerd, verhief Weber dit Praagse volksliedarrangement tot een romantisch Grand Trio.

Naast Von Weber zijn er meer componisten die muziek baseerden op het gedicht van Goethe, zoals Schubert.

Trio Martinů bestaat uit de spelers:

Just Coehoorn (fluit en altfluit)
Hans van der Meulen (cello)
Anneke van Rooijen (piano)
Trio Martinu Bethel

Quatre-mains club Den Haag

Datum: vrijdagavond 18 oktober – 19:30 uur
Locatie: Het Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag. Toegang gratis.

Met Janine speel ik een tweetal bijzondere werken van eigentijdse componisten: van de in februari overleden Georgische componist Vaja Azarashvili (1936 – 2024) de Natsarkekia Prologue en van de Russische (Oedmoertië) componist Ilya Petu(k)hov (1984 – ) een Tango.
Voor enige achtergrondinformatie over de Natsarkekia Prologue zie onder ‘Concert op Vleugels


Concert ‘Op vleugels’

Datum: Zondag 29 september – 12:00 uur
Locatie: De Zingende Zaag, Weiland 38, Nieuwerbrug. Toegang gratis.

Muziek voor 2 piano’s, 4- of 8-handig.

“Op vleugels” Zingende Zaag

Met zoon des huizes Eelco speel ik een drietal Slavische dansen van Antonín Dvořák (1841-1904), opus 72 nr. 5 en 6 en opus 46 nr. 6 (volgens de nummering van de QM-versie, dat is nummer 3 van de orkestversie).

Met Janine speel ik een tweetal bijzondere werken van eigentijdse componisten: van de in februari overleden Georgische componist Vaja Azarashvili (1936 – 2024) het Natsarkekia Prologue en van de Russische (Oedmoertië) componist Ilya Petu(k)hov (1984 – ) een Tango.

N A T S A R K E K I A

Met enige moeite heb ik wat informatie kunnen vinden over de Natsarkekia. Ik hoop dat ik de info goed heb geïnterpreteerd. Natsarkekia (letterlijk vertaald: “het is as”, dat staat voor een nietsnut) is een Georgisch sprookje, waarin de man van een gezin de hele dag alleen maar met as in de openhaard speelt. Er komt te weinig eten in huis waarop zijn vrouw hem wegstuurt en zegt dat hij niet eerder hoeft terug te komen voordat hij iets meebrengt naar huis. Onderweg ziet hij van alles, tot hij een negenkoppig monster tegenkomt (Devi, uit de Georgische mythologie, waarin helden hem moesten bedriegen met verscheidene listen om hem te overmeesteren). Zij gaan naar het kasteel van Devi, waar Natsarkekia Devi met een list weet te overrompelen, waarop Devi wegvlucht en Natsarkekia met zijn gezin voortaan lang en gelukkig in het kasteel wonen. Hiervan is een tekenfilmpje te bekijken (niet vertaald).
Onduidelijk is of dit werk een onderdeel is van een groter werk, een opera bijvoorbeeld. Ik heb er verder geen informatie van kunnen vinden. De Prologue heeft nummer 1 gekregen, dat erop kan duiden dat er vervolgdelen zijn of gepland waren. Verder is er een subtitel ‘Pupils direct the play “Natsarkekia”’ aan gegeven.

Natsarkekia
Uit het tekenfilmpje Natsarkekia

Zo, ik heb zeg maar rustig een goed gevuld seizoen afgesloten. Ik was actief in diverse ensembles, met solospel en duo’s, en tussendoor het begeleiden van leerlingen van de muziekscholen in Gouda en Alphen aan den Rijn. Nu is de vakantieperiode zo langzamerhand wel begonnen. Alhoewel ‘vakantie’ echter ook maar een relatief begrip is, want met trio Martinů werken we inmiddels toe naar het inmiddels jaarlijkse Kamermuziek Atelier in Delft, dat plaatsvindt van 24 t/m 28 juli. Wij gaan ons storten op trio nr. 1 (fluit – cello – piano), opus 83, van Lowell Liebermann (1962 – ). Een heel spannend werk en we hopen daarvan een deel op het slotconcert (zondag 28 juli) te mogen uitvoeren.
Daarnaast werk ik met twee andere pianisten toe naar de eveneens jaarlijks terugkerende activiteit: het concert ‘Op vleugels’ bij de Zingende Zaag in Nieuwerbrug. Dat vindt plaats op zondag 29 september. Meer info zal ik later nog vermelden.

Midzomernachtfestival Mook en Middelaar

Datum: Vrijdag 21 juni 17:00 – 24:00 uur
Locatie: Rond het Raadhuisplein in Mook
Ons optreden is in de Kerk om 18:00 uur, adres: De Hove 1.

Om gezamenlijk de langste dag van het jaar te vieren, wordt op vrijdag 21 juni 2024 voor de tweede keer het Midzomernachtfestival georganiseerd in Mook/Middelaar. Een feestelijke en verbindende middag en avond met allerlei moois dat deze gemeente te bieden heeft. Optredens met muziek of verhalen door muzikanten en amateurgezelschappen, en een marché nocturne, een markt met lokale aanbieders van lekkers en leuks. Ook aan de jeugd wordt gedacht. Dat alles op een mooie avond aan het begin van de zomer, rond de kerk van Mook van 17 uur tot middernacht. Lees hier meer.

Samen met Erik Zuiderweg (viool), die tevens deel uitmaakt van de organisatie van dit festival, en Hans van Meulen (cello) spelen wij het pianotrio nr. 4 (opus 90) van Antonín Dvořák (1841-1904). Dit trio staat bekend onder de naam ‘Dumky-trio’.

Open Podium Kamermuziek Gouda

Datum: vrijdagavond 7 juni om 20:00 uur
Adres: Cultuurhuis Garenspinnerij, Turfsingel 34, Gouda. Toegang gratis.

Een voorproefje van onze komende uitvoering in Mook op 21 juni: Erik Zuiderweg (viool), Hans van Meulen (cello) en ik spelen een gedeelte van het pianotrio nr. 4 (opus 90) van Antonín Dvořák (1841-1904). Dit trio staat bekend onder de naam ‘Dumky-trio’.

D U M K Y

Dumky is het meervoud van dumka, een woord dat oorspronkelijk uit het Oekraïens komt. Een dumka is een slavisch volkslied met plotselinge wisselingen van uitbundige en melancholieke passages. In de loop van de negentiende eeuw begonnen componisten uit andere Slavische landen, waaronder de Tsjech Dvořák, de dumka te gebruiken als een klassieke vorm om een ​​sombere, introspectieve compositie, afgewisseld met vrolijke secties, aan te duiden.

Pianowandeling Edam

Datum: Zondag 26 mei 13:30 – 16:00 uur; voorafgaand bespeling van het carillon in De Speeltoren (12:00 – 13:00 uur) en daarna afsluiting in de Grote Kerk (16:30 – 17:45 uur) door David Kooi (Prelude) en Florian Verweij (slotconcert)
Locatie: centrum van Edam, diverse speellocaties
Mijn optreden is van 15:15 – 16:00 in kerk “De vermaning” aan het Jan Nieuwenhuyzenplein 6

Zie voor alle informatie: pianowandeling Edam

Pianofestival in Edam

Op deze dag mag ik bijdragen aan een middag vol mooie en gevarieerde muziek, voornamelijk pianomuziek. Als luisteraar kunt u kiezen wat en wie u wilt beluisteren aan de hand van het programma dat via de link hierboven te verkrijgen is. Er mag in- en uitgelopen worden. Ik speel in een zo te zien heel intieme kerk, een schuilkerk. Daar zal ik een klassiek programma ten gehore brengen, in elk geval Intermezzi van Brahms, één of twee sonates van Mozart en/of delen uit een sonate van Beethoven.

Pianowandeling Edam 2024

Zingende Zaag Koffieconcert

Datum: Zondag 14 april – 12:00 uur
Locatie: De Zingende Zaag, Weiland 38, Nieuwerbrug. Toegang gratis.

Werken van Mozart, Beethoven en anderen op twee vleugels, in een piano-fluit-cello trio, en in piano-fluit en fluit-cello duo’s. Uitgevoerd door:

Yvonne Kooy (fluit)
Arjan Teunissen (piano)
Anneke van Rooijen (piano en cello)

 
Concert 14 april Zingende Zaag
Concert 14 april Zingende Zaag
Programma 14 April Zingende Zaag

Quatre-mains club Den Haag speelt in bibliotheek Nieuw Waldeck

Datum: zaterdagmiddag 13 april – 14:30 – 15:30 uur, toegang gratis
Locatie: bibliotheek Nieuw Waldeck, adres: Rossinilaan 141, Den Haag. Toegang gratis.

Omdat er één piano ter beschikking is wordt in dit uur alleen 4-handig op één piano gespeeld. Mijn bijdrage hierin is met Hans hetzelfde werk als 30 maart bij de Quatre-Mains club Den Haag: van Lukáš Hurník (geboren 1967) de Hot Suita.

Zie hier voor informatie over de quatre-mains club Den Haag.


Quatre-mains club Den Haag

Datum: zaterdagmiddag 30 maart – 14:30 uur, toegang gratis
Locatie: Het Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag. Toegang gratis.

Samen achter de piano of achter twee piano’s.
Met Hans speel ik een aantal delen uit een leuk werk: Hot Suita van Lukáš Hurník. Deze nog levende componist (geboren in 1967) is de zoon van Ilja Hurník, van wie wij (met Francisca) een 6-handig werk hebben uitgevoerd. Hot Suita bestaat uit de volgende delen (daar spelen wij een selectie uit):


V O O R W O O R D van de componist:

Thank goodness, classical and popular music are not two irreconcilable worlds. Today, jazz players compose serious music and great classical composers, starting with Stravinsky, have been inventing ever new ragtime rhythms.
Except, Mr. Composer, ragtime has long been out of fashion as a dance and the blues are completely different nowadays! Today we have rock, big-beat and reggae from Jamaica….
Will such music find a place in future among classical forms? Are they at all playable om the piano? Can one write a fugue to a theme by the Deep Purple group? Perhaps it is worth a try, I told myself, and wrote this suite.

Gelukkig zijn klassieke en populaire muziek geen onverenigbare werelden. Tegenwoordig componeren jazzspelers serieuze muziek en grote klassieke componisten, te beginnen met Stravinsky, hebben steeds nieuwe ragtime-ritmes uitgevonden.
Alleen, Meneer de Componist, ragtime is al lang uit de mode als dans en de blues is tegenwoordig compleet anders! Vandaag hebben we rock, big-beat en reggae uit Jamaica…..
Zal dergelijke muziek in de toekomst een plaats vinden tussen klassieke vormen? Zijn ze überhaupt speelbaar op de piano? Kun je een fuga schrijven op een thema van de groep Deep Purple? Misschien is het het proberen waard, zei ik tegen mezelf, en schreef deze suite.

Zie hier voor informatie over de quatre-mains club Den Haag.

Project Mattheus

Datum: vrijdag 22 maart en zaterdag 23 maart – 20:00 uur, zaal open 19:30 uur
Adres: Adventskerk, Alphen aan den Rijn (vr) en Goede Rede, Almere (za)

Even iets heel anders tussendoor: het project Mattheus. Lees er hier over.

Haags Open Podium

Open podium concert voor amateurmusici.

Met trio Martinů brengen we het vierde deel (Finale, allegro) ten gehore van het trio in g-mineur opus 63 van Carl Maria Von Weber (1786-1826). Daarnaast spelen wij een arrangement (door Diego Collatti) van de tango ‘Melodía de arrabal’ (Spaans voor ‘Suburban Melody’, melodie uit de buitenwijken) van Carlos Gardel (1890-1935). Beluister hier een originele versie. Hier een fragment uit de film/musical waarin Gardel dit lied zingt. Het lied start daadwerkelijk bij 2:40 minuten.

Trio Martinů bestaat uit de spelers:

Just Coehoorn (fluit)
Hans van Meulen (cello)
Anneke van Rooijen (piano)
M E L O D Í A de arrabal

Melodía de arrabal’ (Spaans voor ‘Suburban Melody’, melodie uit de buitenwijken) is een musical film uit 1933. Eén van de drie Argentijnse spelers is Carlos Gardel. Hij was zanger, liedschrijver, componist en acteur en speelde een prominente rol in de geschiedenis van de tango.

Waar gaat de film over: Roberto Ramírez (Carlos Gardel) is een gokker en een gelegenheidszanger in de buitenwijken van Buenos Aires. Op een dag ontmoet hij Alina (Imperio Argentina), een muzieklerares. Nadat ze zijn stem heeft gehoord, moedigt zij hem aan om een ​​carrière als professionele zanger na te streven en zo zijn leven een positieve draai te geven. Hij geniet van succes, maar zijn voormalige criminele connecties dreigen zijn vooruitgang teniet te doen, het is niet eenvoudig om zich te ontdoen van zijn verleden.

Verder speel ik op de cello de sonate nr. 5 in e-klein van Antonio Vivaldi (1678 – 1741) voor cello en basso-continuo. Daarbij wordt ik begeleid op de piano door Maria.

Muziekclub Delft

Datum: zaterdag 2 maart – Van 14:00 – 16:30 uur. Toegang gratis
Adres: het Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag.


Een middag voor amateurmusici die graag voor publiek willen spelen.

Yvonne en ik spelen, als het Alphens fluit-piano duo, een werk dat we ook tijdens Gluren bij de Buren hebben gespeeld: van Frans Xaver Mozart (1791-1844) het Rondo in e-klein.

F R A N Z - X A V E R Mozart (genannt Wolfgang Amadeus der Sohn)

Frans Xaver was het zesde en laatste kind van WA Mozart, en de tweede die de volwassen leeftijd heeft bereikt. Hij leefde van 1791 tot 1844. Net als zijn vader begon ook hij reeds op jeugdige leeftijd te componeren. Op 11 jarige leeftijd werd zijn opus 1, een pianokwartet, gepubliceerd. Hij verwierf vrij snel enige bekendheid als pianist, maar bleef zijn hele leven in de schaduw van zijn vader. Ondanks dat is hij op vele muzikale vlakken actief geweest: hij werd muziekleraar en kapelmeester te Lemberg (tegenwoordig Lviv in West-Oekraïne), richtte er een koor op en spoorde Ludwig von Köchel aan een catalogus samen te stellen van het oeuvre van Wolfgang Amadeus Mozart. Dat laatste leidde tot de bekende KV (Köchel Verzeichnis) nummering. In 1838 vestigde Franz Xaver zich in zijn geboortestad Wenen. Hij werd benoemd tot ere-Kapellmeister van het Mozarteum, dat in oktober 1841 zijn deuren opende te Salzburg. Het directeurschap van deze instelling waar zijn moeder zo voor geijverd had ging echter aan zijn neus voorbij.

Zijn oeuvre bestaat voornamelijk uit kamermuziek, liederen en een aantal pianoconcerten. Zijn muziek wordt nauwelijks nog uitgevoerd. Qua stijl zijn er overeenkomsten met de stijl van Schubert. Dat kan worden verklaard doordat beide door dezelfde leraar zijn onderwezen: Antonio Salieri, één van de pioniers van de Weense romantiek.

Het rondo dat wij gaan spelen is eigenlijk geen rondo, want het heeft niet de vorm van een rondo. Vermoedelijk is het het eerste deel van een sonate, en heeft de uitgever er de naam ‘Rondo’ aan gegeven.

Open Podium Kamermuziek Gouda

Datum: vrijdagavond 9 februari om 20:00 uur
Adres: Cultuurhuis Garenspinnerij, Turfsingel 34, Gouda. Toegang gratis.

Een avond voor amateurmusici die graag voor publiek spelen. Meer info

Vanavond begeleid ik twee spelers: een leerlinge (cello) uit de talentenklas van de muziekschool in Gouda en mijn vaste Alphense speelpartner Yvonne (fluit).

Verder speel ik op de cello de sonate nr. 5 in e-klein van Antonio Vivaldi (1678 – 1741) voor cello en basso-continuo. Daarbij wordt ik begeleid op de piano door Maria.


Gluren bij de Buren

Datum: zondagmiddag 4 februari om 12:45 / 14:15 / 15:45 uur
Adres: Ridderhoflaan 69 in Koudekerk aan den Rijn.

Voor de vierde keer treden we op als het Alphens fluit-piano duo bij dit landelijke festival, waar ook gemeente Alphen aan den Rijn aan deelneemt.
Zie Tijdloze muziek.
Voor meer informatie over het festival kunt u op de landelijke website kijken.

Artikel in Groene Hart Koerier

Moordrecht Klassiek

Datum: vrijdagavond 2 februari om 19:30 uur
Adres: Trouwzaal Vivere (Westeinde 1, Moordrecht, entree via de hoofdingang aan de dijk)

Entree gratis, vrijwillige bijdrage wordt zeer gewaardeerd

Naast een open-podium concert wordt ook een viool-recital gegeven. Meer info.

Als Trio Martinů (fluit, cello, piano) spelen wij de volgende werken:

Trio Martinů bestaat uit de spelers:

Just Coehoorn (fluit en altfluit)
Hans van Meulen (cello)
Anneke van Rooijen (piano)

Muziekclub Delft

Datum: zaterdag 20 januari – Van 14:00 – 16:30 uur. Toegang gratis
Adres: het Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag.


Een middag voor amateurmusici die graag voor publiek willen spelen. Met een violiste speel ik het zeer romantische werk van Antonín Dvořák (1841-1904) Romance in f-klein opus 11, geschreven in 1873. Het is oorspronkelijk een werk voor viool en orkest maar ik speel een bewerking voor piano van de orkestpartij. Deze bewerking is overigens door de componist zelf geschreven. Het werk is ontstaan als bewerking van het inleidende gedeelte van het tweede deel van strijkkwartet nr. 5 in f-klein, van dezelfde componist.

Daarnaast speel ik met Hans en Francisca een bijzonder pianowerk geschreven voor 6 handen. Eind juni 2023 hebben we deze ook uitgevoerd. Wij spelen een suite, bestaande uit een viertal stukjes, van de Tsjechische componist Ilja Hurnik (1922 – 2013): ‘Six Hands at one piano’. Inderdaad, zes handen op één piano! Het zijn de delen:

  1. Allegretto
  2. Andantino
  3. Valse
  4. Marciale

Stukjes vol ritmische uitdagingen en bijzondere klanken. Vrolijk, stoer en lyrisch.

Onder hoofdstuk Met zes handen op één piano heb ik meer informatie geplaatst over dit genre.

6-handig pianospel door Hans, Francisca en Anneke

Zingende Zaag Koffieconcert

Datum: Zondag 14 januari gaat niet door. Een nieuwe datum wordt nog vastgesteld.
Locatie: De Zingende Zaag, Weiland 38, Nieuwerbrug. Toegang gratis.

Trio Martinů (fluit, cello, piano) speelt het trio in g-mineur opus 63 van Carl Maria Von Weber (1786-1826): Allegro moderato, Scherzo, Andante espressivo (Shepherd’s lament, vertaald als herders klaagzang) en Allegro.

T R I O van C.M. Von Weber

Carl Maria Von Weber schreef het vierdelige trio voor fluit, cello en piano in 1818/1819 in Dresden en droeg het op aan zijn doktersvriend Philipp Jungh, die fluit speelde. Hij gebruikte daarin een fragment uit een trio dat hij eerder had geschreven en in 1813 met Jungh had gespeeld in een vriendenkring in Praag. Het was een Adagio getiteld Schäfers-Klage (herders klaagzang), geïnspireerd op een gelijknamig gedicht van Goethe en speciaal geschreven voor het herdersinstrument, de fluit. Dit klaagzang van de herder was de kiemcel voor het latere vierdelige trio.

Voor het Adagio gebruikte Weber een volksmelodie welke in Duitsland circuleerde met een grote verscheidenheid aan teksten en dat door Clemens Brentano was opgenomen in Des Knaben Wunderhorn. De dichter Goethe schreef op de melodie van het volkslied een nieuwe tekst: zijn gedicht Schäfers Klagelied, over een verliefde herder. Daarmee is dit volkslied een Schäfers Klage (of Lament) geworden.

Von Weber leerde de melodie met Goethe’s nieuwe tekst in 1813 in Praag kennen via de Weimar-acteur Wilhelm Ehlers. Hij was blijkbaar zo onder de indruk van de interpretatie ervan dat hij meteen de melodie van het lied gebruikte in een Adagio voor fluit, cello (of altviool) en piano. Hier heeft Webers eigen liefdesklaagzang over de tijdelijk verstoorde relatie met zijn toekomstige vrouw Caroline Brand zeker ook aan bijgedragen. In het Adagio vermengen zich op typisch romantische wijze het liefdesverlangen, de schoonheid van het volkslied en de Goethe-cultus. Pas met de drie delen die daarna in Dresden erbij zijn gecomponeerd, verhief Weber dit Praagse volksliedarrangement tot een romantisch Grand Trio.

Naast Von Weber zijn er meer componisten die muziek baseerden op het gedicht van Goethe, zoals Schubert.

Just Coehoorn (fluit en altfluit)
Hans van Meulen (cello)
Anneke van Rooijen (piano)

Trio Martinů
Trio Martinů

Een deel van het concert zal door een duo of een ander ensemble worden verzorgd.