Hieronder vindt u een overzicht van recente en nog komende optredens van Anneke. Heeft u vragen hierover neem dan contact op. Dat kan door een e-mail te sturen naar annekevan0306@gmail.com

Muziekclub Delft

Datum: 21 januari 2023 – Van 14:00 – 16:30 uur. Toegang gratis. Adres: het Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag. Een middag voor amateurmusici die graag voor publiek willen spelen.
Met Ellen ga ik van Edvard Grieg (1843-1907) spelen: deel 3 uit de sonate voor piano en cello (opus 36), Allegro molto e marcato.

Kamermuziek Zuidplas

Datum: 28 januari 2023 – Aanvang 20:00 uur. Toegang gratis. Locatie: Vrijzinnig Protestantse Kerk, Dorpsstraat 139 (naast de Jumbo supermarkt), Zevenhuizen. Ik speel een bijzonder werk (eveneens op 30 september in Gouda en 22 oktober bij de Muziekclub Delft gespeeld), in een trio met saxofoniste Maaike en fluitiste Yvonne: Les Tréteaux (letterlijk “Schragen”, vrij vertaald als “Op de planken”) van Pierre Max Dubois (1930 – 1995). Dit bestaat uit 3 delen: Prologue en Fanfare, Romantica en Valse Vulgaire (vulgaire wals).

Meer over de componist Pierre Max D u b o i s

De Franse componist Pierre-Max Dubois werd in 1930 geboren in Graulhet, in de regio Languedoc in Zuid-Frankrijk. Op achtjarige leeftijd studeerde hij klarinet, harmonie en piano aan het Conservatoire de Tours. Later studeerde hij piano bij Jean Doyens en compositie bij Darius Milhaud en Jean Rivier aan het conservatorium van Parijs. In 1955 ontving hij de Premiere Grand Prix de Rome. Sinds 1967 doceerde Dubois analyse en muziekcultuur aan het conservatorium van Parijs tot 1995, het jaar dat hij stierf in Rocquencourt, noord-centraal Frankrijk. Dubois was een productief componist. De meeste van zijn composities zijn geschreven voor houtblazers en bevatten veel solo- en gemengd kamermuziekwerk. Dubois’ muziek bevat altijd een amusant en speels gevoel voor stijl. Tijdens een interview beweerde hij: “…By nature, I am impulsive, but there is a hidden part of me which is certainly more serious. However, my character incites me to write gay music. I love humor and I have no pretension of stopping the world in its spin.”. (“…Ik ben van nature impulsief, maar er is een verborgen deel van mij dat zeker serieuzer is. Mijn karakter spoort me echter aan om opgewekte muziek te schrijven. Ik hou van humor en ik heb niet de pretentie om het draaien van de wereld te stoppen.”)

Haags Open Podium

Datum: 29 januari 2023 – Aanvang 14:30 uur, zaal open vanaf 14:00 uur. Adres: Laan van Meerdervoort 32 (bij het Vredespaleis), Den Haag. Open Podiumconcert voor amateurmusici.
Dit keer speel ik met een violiste een heel romantisch werk: Romance in f-klein, opus 11 van Antonín Dvořák voor viool en orkest, bewerkt voor viool en piano. Meer info

Gluren bij de Buren

Datum: 5 februari 2023 – 12:45 / 14:15 / 15:45 uur. Locatie: Baronie 47, Alphen aan den Rijn (ingang zijde Prinses Beatrixlaan)
Voor de derde keer treden we op als het Alphens fluit-piano duo bij dit landelijke festival, waar ook gemeente Alphen aan den Rijn aan deelneemt.

Voor meer informatie over het festival kunt u op de landelijke website kijken.

Het was weer gezellig, en we hebben veel mensen enthousiast gemaakt.

Na een zeer geslaagd Gluren bij de Buren, waarbij het op het gastadres uitstekend was georganiseerd door Truus met haar dochter, volgen spoedig weer nieuwe activiteiten:

Open Podium Kamermuziek Gouda

Datum: 10 februari 2023 – Aanvang 20:00 uur. Toegang gratis. Adres: Ridder van Catsweg 300, Gouda. Een avond voor amateurmusici die graag voor publiek spelen. Meer info
Eén van de stukken die Yvonne en ik, als het Alphens fluit-piano duo, gespeeld hebben bij Gluren bij de Buren laten wij graag nogmaals horen: J.S. Bach (1685-1750) óf C.Ph.E. Bach (1714-1788) – Sonate in g-klein voor fluit en piano (oorspronkelijk harpsichord). Delen allegro, adagio en allegro.

Sonate in g-klein van ? . ? . B A C H

Tot voor kort heeft men altijd gedacht dat deze sonate is gecomponeerd door de ‘oude’ Bach, de meest bekende Johann Sebastian. Er zijn echter aanwijzingen dat zijn zoon Carl Philip Emanuel Bach het stuk geschreven heeft, en het heeft toegewijd aan zijn vader. Onder andere de gelijkwaardigheid van fluit- en pianopartijen staat in contrast met de rol van het toetsinstrument als onderdeel van een begeleidend basso continuo, wat gebruikelijk was in de tijd van Johann Sebastian (Barok). Dit zou erop kunnen duiden dat het werk van latere datum moet zijn.

Quatre-mains club Den Haag

Datum: 25 maart 2023 – Aanvang 14:30 uur. Adres: het Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag. Toegang gratis.
Deze middag zal ik met twee samenspelpartners spelen.

Met Arjan het eerste deel (Allegro) uit het pianoconcert van Mozart voor 2 piano’s en orkest, KV 365 in een bewerking voor 2 piano’s. Op eerdere quatre-mains middagen, in Den Haag en in Rotterdam, hebben wij reeds het langzame deel uitgevoerd waarover het publiek erg enthousiast was.
En opnieuw betreed ik de Spaanse wereld, dit keer samen met Dick. Wij gaan, quatre-mains op één piano, de volgende werken uitvoeren:
Van Moritz Moszkowski (1854-1925), de eerste drie stukken uit “Spanish Dances” (opus 12) en van Martin Schmeling (1864-1943), uit “Ein Abend in Toledo” de Serenade en Spanischer Tanz.
Een verhaal over het ontstaan van de Spaanse Dansen kunt u hier lezen.
Meer info over de quatre-mains club Den Haag.

De componist M o s z k o v s k i

Moritz Moszkowski (1854-1925, geboren in Breslau (nu Wrocław) in Polen), schreef de Spaanse dansen op. 12 in 1876. Deze werden direct een hit waarmee de componist bekend werd als componist voor de piano. Er was ook veel interesse in bewerkingen van de Spaanse dansen voor andere instrumenten/bezettingen. Zo zijn er bewerkingen gemaakt, door hemzelf of door andere componisten, voor viool en piano, pianotrio, orkest, 8-handig op 2 piano’s, cello en piano, gitaar, piano voor 2 handen. Genoeg varianten dus. Naast de Spaanse dansen componeerde hij nog meer dansmuziek uit andere landen voor vier handen: ook Duitsland, Polen, Rusland, Italië en Hongarije passeren de revue. Zijn werken werden razend populair in zijn tijd. Hij was erg productief. Over Moszkowski schreef de bekende pianist Paderewski: “Na Chopin begrijpt hij het beste hoe voor de piano gecomponeerd moet worden”. Moszkowski werd ook gerespecteerd door Franz Liszt, met wie hij vierhandig speelde. Hij toerde twee decennia door Europa als componist, concertpianist en dirigent, waarna hij zich in 1897 vestigde in Parijs. Tevens was hij leraar, en één van zijn vele leerlingen was Joaquin Turina, waarvan ik de ‘Danses quitanes’ heb gespeeld, zie ook pianowandeling.

Het begin van de twintigste eeuw betekende een keerpunt in de muzikale smaak en visie, die Moszkowski niet kon bekoren. Hij bleef stug doorcomponeren in de tradities van de negentiende eeuw, en hoewel het hem aan creativiteit niet ontbrak, zorgden de afnemende interesse in zijn werk en zijn daarmee gepaarde verlies aan enthousiasme en ambitie dat hij minder composities afleverde.

Meer informatie over deze componist is onder andere hier te vinden.

De componist S c h m e l i n g

Martin Schmeling (1864-1943) is in muzikale kringen vooral bekend en gewaardeerd om zijn prachtige orkestraties van composities van anderen. Tot zijn beroemdste orkestraties behoren de Hongaarse Dansen van Brahms en de Slavische Dansen van Dvorák. Vrijwel alle orkestuitvoeringen daarvan berusten op de partituren van Schmeling, o.a. de veel gehoorde uitvoeringen door de Berliner Philharmoniker onder Herbert von Karajan en Claudio Abbadi. Hij trad zelf weinig op de voorgrond en is daardoor bij het grote publiek weinig bekend.
Toch was hij ook een begaafd componist van een groot aantal werken, veelal filmmuziek maar ook symfonieën en kamermuziek.

De suite Ein Abend in Toledo duikt op in een verzameling voordrachtstukken voor huiskamergebruik, genaamd Mussestunden . Het stuk was van oorsprong een orkestwerk, waarvan Schmeling later een pianobewerking voor 4 handen heeft gemaakt.

Midweekconcert Muziekschool Alphen aan den Rijn

Datum: 12 april 2023 – 19:30 – 20:30 uur. Adres: Burgemeester Visserpark 30, Alphen aan den Rijn. Toegang gratis.
Een muzikaal uur waarin leerlingen, met verschillende instrumenten of zang, van de muziekschool een of een paar stukken ten gehore brengen. Met Arjan ga ik het eerste deel (Allegro) uit het pianoconcert van Mozart voor 2 piano’s en orkest, KV 365 in een bewerking voor 2 piano’s spelen. Op 25 maart hebben we dit ook uitgevoerd in Den Haag op de quatre-mains middag. Een jaar geleden hebben wij reeds het langzame deel uitgevoerd.

Open Podium Kamermuziek Gouda

Datum: 14 april 2023 – Aanvang 20:00 uur. Toegang gratis. Adres: Ridder van Catsweg 300, Gouda. Een avond voor amateurmusici die graag voor publiek spelen. Meer info
Vanavond speel ik piano-solo: van Johannes Brahms (1833 – 1897) het Intermezzo opus 117 nr. 1 en een selectie uit Kinderszenen opus 15 van Robert Schumann (1810 – 1856).

Inloopconcert Voorschoten

Datum: 18 juni 2023 – Aanvang 16:00 uur. Toegang gratis. Locatie: Dorpskerk Voorschoten, adres: Kerkplein 2 Voorschoten.
Deze middag staat in het teken van Duitse romantiek, vol natuur en verlangen, zang, fluitspel en pianoklanken. Bij deze inloopconcerten krijgen spelers meer tijd, zodat bijvoorbeeld een volledige sonate uitgevoerd kan worden in plaats van slechts één deel. Deze mogelijkheid is zeldzaam, dus maken we daar graag gebruik van.
Het Alphens fluit-piano duo speelt dan de Sonate D. 821 van Frans Schubert (1797-1828), oorspronkelijk voor pianoforte en arpeggione of cello.
Naast de sonate van Schubert zal ik de begeleiding spelen van Liederkreis opus 39 van Robert Schumann (1810 – 1856), gezongen door twee sopranen, een tenor en een altstem. Dit is een cyclus van 12 liederen naar gedichten van  Joseph von Eichendorff. Daarom staat deze cyclus ook bekend als Eichendorff Liederkreis.

Kijk hier voor een overzicht van alle podiummiddagen van dit seizoen uit deze serie.

Quatre-mains club Den Haag

Datum: 23 juni 2023 – Aanvang 19:30 uur. Adres: het Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag. Toegang gratis.

Bijzonder is de de uitvoering van een viertal stukjes van de Tsjechische componist Ilja Hurnik (1922 – 2013): ‘Six Hands at one piano’. Inderdaad, zes handen op één piano! Met ons drieën, Hans, Francisca en ik, spelen wij de suite bestaande uit de delen:
1. Allegretto
2. Andantino
3. Valse
4. Marciale

Stukjes vol ritmische uitdagingen en bijzondere klanken. Vrolijk, stoer en lyrisch.

Ook zou ik met Dick quatre-mains op één piano spelen: de laatste twee dansen van de “Spanish Dances” (opus 12) van Moritz Moszkowski (1854-1925), zie ook de vorige uitvoering van de Quatre-mains club Den Haag op 25 maart j.l.
En daarnaast van A. Calvini (geschat 1870 – 1930) het levendige, vrolijke stuk Opus 11 – La chasse aux gazelles.
Dat is echter komen te vervallen en komt een volgende keer op het programma.

Een verhaal over het ontstaan van de Spaanse Dansen kunt u hier lezen.
Meer info over de quatre-mains club Den Haag.

Haags Open Podium

Datum: 25 juni 2023 – Aanvang 14:30 uur. Adres: Laan van Meerdervoort 32 (bij het Vredespaleis), Den Haag. Toegang gratis.

Open podium concert voor amateurmusici.

Deze middag zal ik aan meerdere onderdelen van het programma bijdragen.
1. piano-solo: Intermezzo opus 117 nr. 1 en 2 van Johannes Brahms (1833-1897).
2. piano 6-handig, met Hans en Francisca van de Quatre-mains club Den Haag speel ik de suite van Ilja Hurnik voor 6 handen. Zie ook Quatre-mains club Den Haag (de vorige uitvoering) van 23 juni van deze agenda.
3. met cellist Hans en fluitist Just speel ik in een trio. Wij brengen het eerste (Poco Allegretto) en tweede deel (Adagio) ten gehore van het trio van de eveneens Tsjechische componist Bohuslav Martinů (1890-1959).

6-handig pianospel door Hans, Francisca en Anneke

Onder hoofdstuk Met zes handen op één piano heb ik meer informatie geplaatst over dit genre.

Middagconcert Nijland Stichting

Dit concert is helaas niet doorgegaan. Het volgende was gepland:

Te gast is het Martinu Pianotrio dat bestaat uit Just Coehoorn (dwarsfluit), Hans van der Meulen (cello) en Anneke van Rooijen (piano). Het trio speelt werk van Bohuslav Martinů en Carl Maria Von Weber. Just, Anneke en Hans spelen een half jaar samen, hun repertoire is groeiende. Eind juli doen ze mee aan het Kamermuziekfestival (voor amateurs) in Delft.   

Trio Martinů
Just (fluit), Hans (cello) en Anneke (piano) als het kersverse Trio Martinů
Kamermuziek atelier Delft 2023

Datum: 26-30 juli op diverse locaties in het centrum van Delft.

Van 26 t/m 30 juli neem ik met Trio Martinů (zie hierboven onder Nijland Stichting) deel aan een kamermuziekcursus van de
Stichting Kamermuziek Ateliers Nederland . Alle activiteiten zijn toegankelijk voor publiek: de openbare masterclasses, repetities, concerten, straatmuziek, de ‘muzikale boottocht’ en het slotconcert door de deelnemende ensembles, dat plaatsvindt in de Oud-Katholieke Kerk van 15.00 tot 17.15 uur aan de Bagijnhof 21.

Dit alles valt in de periode van het Delft Kamermuziekfestival, waarin een reeks prachtige concerten in Delft wordt gegeven door nationale en internationale topmusici en jonge talenten. Veel hiervan vindt plaats in en om Museum Prinsenhof.

Concert ‘Op vleugels’

Datum: 1 oktober – Aanvang 12:00 uur

Locatie: De Zingende Zaag, Weiland 38, Nieuwerbrug. Toegang gratis.

Zingende Zaag

Muziek voor 2 piano’s, 4- of 8-handig.

Het eerste concert na de zomer! Tijdens de vele regenachtige dagen, maar ook op mooie dagen die wij zeker ook hebben gehad, heb ik de nodige uren achter de piano doorgebracht om nieuwe stukken in te studeren. Dit concert lever ik aan drie onderdelen een bijdrage:

  1. Met Leonie speel ik drie delen uit het balletstuk “De notenkraker” van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840 – 1893): Mars, Dans van de Suikerboonfee en de zeer bekende Bloemenwals. Uiteraard spelen we van deze orkestwerken een bewerking voor 2 piano’s.
  2. Met Janine speel ik een bewerking voor piano en een sopraan- en baspartij, hier ook op piano uitgevoerd, van “Oblivion”, een langzame “milonga” (voorloper van de tango) van Astor Piazzolla (1921 – 1992).
  3. Met Arjan speel ik het tweede (Andante) en derde deel (Rondo Allegro) uit het pianoconcert van Mozart voor 2 piano’s en orkest, KV 365 in een bewerking voor 2 piano’s. Het tweede (en ook het eerste) deel hebben we reeds eerder uitgevoerd, het derde deel is voor ons een primeur.


Quatre-mains club Den Haag

Datum: 6 oktober – Aanvang 19:30 uur.
Locatie: Het Vreedehuis, Riouwstraat 1, Den Haag. Toegang gratis.

Hier breng ik stukken ten gehore die ik ook op 1 oktober heb uitgevoerd en op 7 oktober nogmaals zal uitvoeren:

  1. Met Leonie speel ik drie delen uit het balletstuk “De notenkraker” van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840 – 1893): Mars, Dans van de Suikerboonfee en het zeer bekende Bloemenwals. Uiteraard spelen we van deze orkestwerken een bewerking voor 2 piano’s.
  2. Met Arjan speel ik het derde deel (Rondo Allegro) uit het pianoconcert van Mozart voor 2 piano’s en orkest, KV 365 in een bewerking voor 2 piano’s.

Zie hier voor informatie over de quatre-mains club Den Haag.

M o z a r t’s dubbelconcert voor 2 piano’s KV. 365

Mozart’s Concert voor twee Pianos, KV. 365, is geschreven in 1779, kort na zijn terugkeer naar Salzburg. Hij had zojuist een reis van twee jaar door Europa gemaakt, met de bedoeling om een goede betrekking te vinden aan het hof. Hij bezocht de steden Mannheim, Parijs, and München, en allen leek veelbelovend, maar nergens leidde het tot een succesvolle aanstelling. Bovendien overleed zijn moeder, die met hem meereisde, onverwacht in Parijs. Bedroefd en teleurgesteld keerde Mozart terug naar Salzburg, waar hij een baan als organist aan het hof vond.
Wat de reis echter wel gegeven had was de kennismaking met een variëteit aan muzikale stijlen die steeds meer populariteit kregen in Europa. Terug in Salzburg begon hij een reeks werken te componeren gebaseerd op de stijlen die hij op zijn reis had gehoord. Hij focuste zich eerst op de dubbelconcert vorm. Naast een dubbelconcert voor viool en altviool (Sinfonia Concertante) schreef hij dit concert voor twee piano’s, welke hij in eerste instantie schreef om met zijn zus Nannerl te spelen.
Hij realiseerde zich snel dat hij een andere benadering nodig had dan hij was gewend: in plaats van een wisselwerking tussen solist en orkest bracht hij de rol van het orkest meer naar de achtergrond, zodat deze meer begeleidend dan leidend werd. Dit gaf ruimte voor een wisselwerking tussen de twee solisten. Mozart droeg er zorg voor dat de treffendste en meest virtuoze passages gelijk over beide partijen werden verdeeld.
Er zijn donkere momenten in alle delen van het concert, echter is het vooral een stuk dat veel plezier uitstraalt, en pianistieke virtuositeit en uitbundigheid bevat. Droevige tijden leveren niet noodzakelijkerwijs droevige muziek op!
De twee solopartijen zijn gelijkwaardig, en vormen een dialoog. De gelijkwaardigheid toont aan dat Nannerl ook een zeer getalenteerd pianiste moet zijn geweest, net zoals haar broer.

Quatre-mains club Rotterdam

Datum: 7 oktober – Aanvang 14:00 uur.

Locatie: Museum Oud-Overschie, Overschiese Dorpsstraat 136/ toegang via Overschiese Kerksingel 1, Rotterdam. Toegang gratis.
Zie ook voor de bereikbaarheid: https://museumoverschie.nl/bezoek/routebeschrijving/

Hier breng ik stukken ten gehore die ik ook op 1 en 6 oktober heb uitgevoerd:

  1. Met Leonie speel ik drie delen uit het balletstuk “De notenkraker” van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840 – 1893): Mars, Dans van de Suikerboonfee en het zeer bekende Bloemenwals. Uiteraard spelen we van deze orkestwerken een bewerking voor 2 piano’s.
  2. Met Arjan speel ik het derde deel (Rondo Allegro) uit het pianoconcert van Mozart voor 2 piano’s en orkest, KV 365 in een bewerking voor 2 piano’s.

Zie hier voor informatie over de quatre-mains club Rotterdam.

Naast studeren en meedoen aan uitvoeringen volg ik momenteel een paar cursussen, namelijk Alexandertechniek en Klankduiken. De pagina’s met uitleg hierover zijn in de maak. Daardoor laat ik nu een aantal uitvoeringen schieten, zoals bij de Muziekclub Delft, waar ik in januari weer aan wil deelnemen. Maar deze uitvoeringen komen er nog wel:

Midweekconcert Muziekschool Alphen aan den Rijn

Datum: 15 november – Tijd 19:30 – 20:30 uur.
Adres: Burgemeester Visserpark 30, Alphen aan den Rijn. Toegang gratis.

Een muzikaal uur waarin leerlingen, met verschillende instrumenten of zang, van de muziekschool één of een paar stukken ten gehore brengen. Met Arjan ga ik het energieke, feestelijke maar op sommige momenten ook dramatische derde deel (Rondo Allegro) uit het pianoconcert van Mozart voor 2 piano’s en orkest, KV 365 in een bewerking voor 2 piano’s spelen. In oktober hebben we dit ook uitgevoerd in Nieuwerbrug, Den Haag en Rotterdam, zie de vorige uitvoeringen in deze agenda.

Haags Open Podium

Datum: 26 november – Aanvang 15:00 uur (GEWIJZIGDE AANVANGSTIJD)
Adres: Laan van Meerdervoort 32 (bij het Vredespaleis), Den Haag. Toegang gratis.

Open podium concert voor amateurmusici. Ik zal gaan spelen:

Beethoven (1770-1827): sonate opus 10 nr. 3 het vierde deel, Rondo (piano solo)

en in Trio Martinů (fluit, cello, piano):

Trio Martinů bestaat uit de spelers:

Just Coehoorn (fluit en altfluit)
Hans van Meulen (cello)
Anneke van Rooijen (piano)

T R I O van C.M. Von Weber

Carl Maria Von Weber schreef het vierdelige trio voor fluit, cello en piano in 1818/1819 in Dresden en droeg het op aan zijn doktersvriend Philipp Jungh, die fluit speelde. Hij gebruikte daarin een fragment uit een trio dat hij eerder had geschreven en in 1813 met Jungh had gespeeld in een vriendenkring in Praag. Het was een Adagio getiteld Schäfers-Klage (herders klaagzang), geïnspireerd op een gelijknamig gedicht van Goethe en speciaal geschreven voor het herdersinstrument, de fluit. Dit klaagzang van de herder was de kiemcel voor het latere vierdelige trio.

Voor het Adagio gebruikte Weber een volksmelodie welke in Duitsland circuleerde met een grote verscheidenheid aan teksten en dat door Clemens Brentano was opgenomen in Des Knaben Wunderhorn. De dichter Goethe schreef op de melodie van het volkslied een nieuwe tekst: zijn gedicht Schäfers Klagelied, over een verliefde herder. Daarmee is dit volkslied een Schäfers Klage (of Lament) geworden.

Von Weber leerde de melodie met Goethe’s nieuwe tekst in 1813 in Praag kennen via de Weimar-acteur Wilhelm Ehlers. Hij was blijkbaar zo onder de indruk van de interpretatie ervan dat hij meteen de melodie van het lied gebruikte in een Adagio voor fluit, cello (of altviool) en piano. Hier heeft Webers eigen liefdesklaagzang over de tijdelijk verstoorde relatie met zijn toekomstige vrouw Caroline Brand zeker ook aan bijgedragen. In het Adagio vermengen zich op typisch romantische wijze het liefdesverlangen, de schoonheid van het volkslied en de Goethe-cultus. Pas met de drie delen die daarna in Dresden erbij zijn gecomponeerd, verhief Weber dit Praagse volksliedarrangement tot een romantisch Grand Trio.

Naast Von Weber zijn er meer componisten die muziek baseerden op het gedicht van Goethe, zoals Schubert.

O B L I V I O N

Eerder heb ik dit stuk samen met een andere pianist gespeeld, op twee piano’s. Nu speel ik het in een bewerking voor fluit, cello en piano. Oblivion betekent vergetelheid. Het zeer melancholieke stuk werd door Astor Piazzolla gecomponeerd in 1984 voor de film Henry IV (Italiaans: Enrico IV) van de Italiaanse regisseur Marco Bellocchio. In deze film is de hoofdpersoon een acteur-historicus die van zijn paard valt tijdens een historisch spektakel. Wanneer hij weer bij bewustzijn komt, neemt hij de identiteit aan van het personage dat hij speelde, de heilige Romeinse keizer Hendrik IV. De film is gebaseerd op een toneelstuk met dezelfde titel van de Italiaanse schrijver Luigi Pirandello. Onderwerp is de komedie en tragedie van het krankzinnig zijn. Zie hier voor een samenvatting van het verhaal. Een fragment uit de film vindt u hier. Vanaf ca. 10 minuten is Oblivion te horen. Klikt u op …meer (in de beschrijvende tekst) dan ziet u links naar drie werken uit het fragment, waarvan de derde (Nummer 3 van 3) Oblivion. Klik daarop om het hele werk te horen.

Open Podium Kamermuziek Gouda

Datum: 8 december – Aanvang 20:00 uur

Adres (let op gewijzigd): Cultuurhuis Garenspinnerij, Turfsingel 34, Gouda. Toegang gratis.

Een avond voor amateurmusici die graag voor publiek spelen. Meer info

Hier zal ik hetzelfde stuk voor pianosolo spelen als wat ik op 26 november heb gespeeld, namelijk van Ludwig van Beethoven (1770-1827): sonate opus 10 nr. 3 het vierde deel, Rondo.

Kaarsjesavond Gouda

Datum: 15 december – rond 18:15 uur

Adres: Cultuurhuis Garenspinnerij, Turfsingel 34, Gouda.

Naast allerlei andere muzikale optredens gaan leerlingen uit de Talentklas Muziek spelen op viool, altviool en cello. Deze zal ik begeleiden op de piano.

Algemene info kaarsjesavond.

Info programma Garenspinnerij.